Články

Tri riešenia pri prenájme bytu v období koronavírusu

Tri riešenia pri prenájme bytu v období koronavírusu

3 riešenia pri prenájme bytu v čase Koronavírusu

Tento týždeň mi volala klientka, ktorá prenajíma byt. Nájomník, ktorý býva v jej byte, jej volal a žiada ju o zníženie nájmu o 20% na dobu, dokedy bude hrozba koronavírusu, a obmedzenia s tým spojené. Nakoľko mu tiež klesli príjmy.

Pár dní na to mi volala kamarátka, ktorá tiež prenajíma byt, a jej nájomníci taktiež prišli o časť príjmu.

A keďže sama som v prenájme, tiež som riešila aktuálnu situáciu s mojim majiteľom bytu.

Tieto situácie ma utvrdili v tom, že napíšem tento článok, aby som Vám dala možnosti, čo sa dá v tejto situácii urobiť, bez toho aby ste prišli o „strechu nad hlavou“ prípadne by ste sa museli sťahovať, čím by Vám vznikli ďaľšie náklady.

Každá situácia popísaná vyššie, si vyžiadala iné riešenie, a preto Vám ponúkam 3 možné riešenia situácie, či už ste majiteľ bytu a osloví Vás nájomník, alebo naopak ste nájomník a potrebujete riešiť situáciu s prenajímateľom.

Najdôležitejšie je však komunikovať, a nie čakať, čo príde, čo bude.... Komunikácia je veľmi dôležitá, a zabezpečí Vám jednoduchšie jednanie!

  1. Riešenie

Klientka sa ma pýtala, či má dať nájomníkovi výpoveď, ako je to teraz s nájmom, že nevie čo má urobiť. Dôkladne som si vypočula jej obavy.

Opýtala som sa jej, či ide o spoľahlivého nájomníka, či má s ním dobré vzťahy. Jej odpoveď znela „ÁNO“

A tak som jej odpovedala, že nájomník jej nedal zlú ponuku, a že by som jej poradila, tento návrh zvážiť a prijať ho. V tejto dobe by len ťažko hľadala nového nájomníka, a nevie akého by našla, či by bol spoľahlivý, alebo nie. Takto keď sa s ním dohodne na zľave 20% bude mať stále pokryté náklady na byt, a stále jej ešte niečo ostane aj navyše.

Rozprávali sme sa dosť dlho, vysvetlila som jej aj pohľad nájomníka, že prečo to možno tak je ( nájomník je právnik, a mal pozastavenú na určitý čas činnosť kvôli koronavírusu, a že tiež to určite nie je ani pre neho milá situácia, tobôž ak má aj zamestnancov a pod). Na to mi povedala, že vôbec takto na to nepozerala, pravdepodobne zaúradoval aj stres, poďakovala mi za radu a názor, a viem že nájomník zotrval, a navzájom sa dohodli.

  1. Riešenie

Kamarátka mi volala s tým, že nájomníci ( partneri) prišli o jednu časť príjmu a zvažujú odchod z jej bytu, chcela poradiť, či môžu len tak skončiť a podobne.

Navyše kamarátka má byt v menšom meste na Orave, kde by hľadala dosť dlhšie nového nájomníka. Navyše na byt má hypotéku, a teda tiež prišli obavy a strach, čo má robiť.

Aktuálne jej nájomníci platia 350,- €, čo jej pokrýva splátku hypotéky a náklady na bývanie. Keďže obaja pracujú za nie vysoké príjmy, tak je opodstatnené, že keď im vypadol jeden celý príjem, je ťažké platiť túto sumu. Poradila som jej nech sa s nimi dohodne, na dobu počas Koronavírusu, aby platili sumu, ktorá jej pokryje náklady na byt, a hypotéku ak môže nech platí ďalej, prípadne ak nemôže, môže požiadať o odklad splátok bez toho, aby sa dostala do registrov dlžníka. Takto bude mať pokryté aspoň náklady na byt. Kamarátka uznala, že takto bude mať pokryté aspoň náklady na byt, a nemusí to hradiť zo svojho rozpočtu, a hypotéku sa rozhodla, že bude platiť naďalej.

Nájomníci s radosťou prijali túto ponuku, boli radi, že sa nemusia sťahovať.

  1. Riešenie

Moja vlastná situácia. Tiež som sa musela postaviť zoči voči situácii, ktorá nastala.

Bývam v Petržalke, v prenájme u jedného majiteľa už 6-ty rok. Nikdy sa mi nestalo, že by som meškala s nájomným. Vždy som platila načas, a za tých 6 rokov sú naše vzťahy naozaj férové a korektné. Keďže nejde o malú sumu, za byt platím mesačne 630,- € musela som premyslieť, čo a ako, aby som nejakým spôsobom taktiež skorigovala svoje náklady na najbližšie obdobie, a byt je položka, ktorá zaťažuje z najväčšej časti môj rozpočet.

Majiteľovi bytu som navrhla, vlastne som ho poprosila, že na dobu počas koronavírusu, aby sa čiastka znížila na 300,- €, a čiastka 330,-€ bude ostávať ako dlžné nájomné, s tým, že keď skončí obdobie koronavírusu, a život na Slovensku sa opäť vráti do pôvodných koľají, tak zmeškané nájomné budem splácať mesačne po 100,-. Majiteľ mi povedal, že je to fér dohoda a prijíma ju a súhlasí. Pre mňa to znamená, že som si na aktuálne obdobie znížila náklady o polovicu, áno do ďalšieho obdobia si presúvam dlžné nájomné, ale viem, že keď sa situácia opraví, ja to zvládnem dosplácať. Bolo pre mňa dôležité aktuálne obdobie. A majiteľ vlastne nestratí nič, len príde k svojmu príjmu, trochu neskôr.

Takže tiež naďalej bývam na pôvodnej adrese 😊.

Všetkých sa nás dotýka aktuálna situácia a každý máme nejaké otázky, či nejasnosti.

Ak potrebujete poradiť, opýtať sa, či pripadne možno iba skonzultovať, čokoľvek čo sa týka nehnuteľnosti - Som tu pre Vás

Zavolajte mi 0918844160 alebo napíšte či už e-mailom, pripadne správou. Rada Vám pomôžem, poradím.

Aj napriek situácii pracujem a som Vám plne k dispozícii

Za dodržiavania prísnych hygienických opatrení realizujem naďalej predaj Vašich nehnuteľností, tiež obhliadky a celý proces predaja tak aby sme sa vzájomne chránili ale i úspešne realizovali proces predaja/kúpy nehnuteľnosti.

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho medzi priateľmi a známymi, budem rada, ak niekomu v tejto neľahkej situácií možno práve jedno z mojich riešení pomôže.

Váš osobný realitný maklér

Veronika